styleandmode.blogg.se

Pepparkakscheesecake

Publicerad 2012-12-10 19:11:07 i Allmänt,

Ville ju testa något nytt som jag aldrig bakat och något som är juligt, så varför inte en pepparkakscheesecake?

Ingredienser:

Pepparkaksbotten:

25 st pepparkakor
75 g smält smör
 
Cheesecakefyllning:

10 st pepparkakor
0,5 tsk salt
2,5 dl strösocker
2 msk vetemjöl
800 g philadelphiaost
2 tsk vaniljsocker
1 tsk malen ingefära
1 tsk malen kanel
0,5 tsk malen kryddnejlika
4 st ägg
 
Glasyr:

100 g philadelphiaost
1 dl florsocker
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader!!
Pepparkaksbotten:

Mixa de 25 pepparkakorna och det smälta smöret i en matberedare.
Tryck ut blandningen i en form med löstagbarakanter.
Lägg i kylen medans du gör fyllningen.
 
Cheesecakefyllning:

Rör ihop philadelphiaosten med sockret.
Blanda sedan i vetemjöl, vaniljsocker, salt och de andra kryddorna.
Rör till en slät smet.
Knäck i ett ägg i taget under omrörning.
Häll hälften av smeten i formen, grädda i ca 15-25 minuter, tills den blivit ganska fast.
Lägg därefter på 10 pepparkakor och häll på resten av smeten.
Grädda i 35-40 min till i nedre delen av ugnnen.
Låt sedan kakan kallna helt och lossna den försiktigt med hjälp av en kniv.
Kakan blir godast om man ställer den i kylskåpet över natten.
Blanda ihop ingredienserna till glasyren och bred den över kakan.
Dekorera med pepparkakor?
 
Min kaka står just ni i ugnen andra gången så jag kan inte hur den smakar, MEN genom att ha smakat "lite" på smeten så kan jag säga att den är utsökt god. Frisk och julig, mums!
Pröva gärna och släng in en kommentar om vad du tyckte om denna cheesecake!
 
Mina bilder:
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nellie Andersson

Jag är en mat och bakgalen tjej på snart 17 somrar som nästan jämt är glad. Jag älskar att att få andra att le och skratta. Något som ligger mig varmt om hjärtat är mode, spela gitarr och sjunga. Här kommer jag bjuda på recept, inspiration och min vardag. Hoppas ni gillar det.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela