styleandmode.blogg.se

Baktips

Publicerad 2013-04-19 13:47:47 i Bakning,

Några tips till er från mig. 
 
Något som har stor betydelse på resultatet av kakor är vart man placerar bakverket i ugnen. 
Mitt i ugnen placerar man wienerbröd, muffins, rulltårtor, bullar, småkakor och bakelser. 
I nedre delen av ugnen placerar man tex mjuka kakor, långpannebröd och wienerlängder. 
 
Varmluftsugn är väldigt bra att använda när man ska grädda fler än en plåt. Då värmen cirkuerar i hela ugnen och gräddar kakorna lika snabbt. 
 
När du ska göra maräng, använd inte händerna för att separera gula och vita. Då förstör du marängens maximala fluffighet. Då du oftast har fett på händerna. 
 
När du bakar bröd använd gärna kesella som gör brödet saftigare. 
 
Om du ska använda bakpulver i din kaksmet, blanda det med mjölet först innan du tar ner det i blöta smeten. Man ska inte vispa eller röra om för mycket när man har bakpulver i, vilket kan göra att man dödar eller försämrar bakpulvrets jobb. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nellie Andersson

Jag är en mat och bakgalen tjej på snart 17 somrar som nästan jämt är glad. Jag älskar att att få andra att le och skratta. Något som ligger mig varmt om hjärtat är mode, spela gitarr och sjunga. Här kommer jag bjuda på recept, inspiration och min vardag. Hoppas ni gillar det.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela