styleandmode.blogg.se

Frukosttips

Publicerad 2013-02-16 07:07:00 i Allmänt,

Är du, precis som jag, en frukost älskare.
Här kommer tips till dig.
 
Smoothie:
1 banan
2 dl fil
1 dl frusna hallon
Gör så här: mixa ihop.
 
Amerikanska pannkakor:
  • 2 ½ dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • ½ tsk salt
  • 2 ½ dl mjölk
  • 2 msk smält smör + smör till stekning
  • 1 ägg
  • 1 banan (uteslut om du ej gillar banan)
  • hallon
Gör så här: blanda i en bunke och klicka i en matsked smet i pannan och vänd när det börjar bubbla på ovansidan. Servera med hallon och grädde.
 
Frukttallrik:
Gör en frukttallrik med den frukten och bären du har hemma.
 
Scones:
Nybakat bröd till frukost, vad kan vara godare än det? 
4 personer.
  • 3 dl mjölk
  • 100 gram smör
  • 7-8 dl vetemjöl
  • 4 tsk bakpulver
  • 1 tsk salt
Gör så här:

Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke.

Skär smöret i bitar och blanda ner det i mjölet. Finfördela smöret med fingrarna till en grynig massa.

Blanda ner mjölken och rör ihop till en deg, men rör inte i onödan utan sluta när du kan kan forma till en deg.

Dela degen i fyra bitar och platta ut till runda kakor, cirka 12-15 centimeter i diameter. Skär två skåror i varje kaka, i ett kors. Nagga kakorna med en gaffel.

Lägg på bakplåtspapper och grädda i 250 grader i cirka 10 minuter. Servera med smör, ost och gurka. 

Lycka till!!

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nellie Andersson

Jag är en mat och bakgalen tjej på snart 17 somrar som nästan jämt är glad. Jag älskar att att få andra att le och skratta. Något som ligger mig varmt om hjärtat är mode, spela gitarr och sjunga. Här kommer jag bjuda på recept, inspiration och min vardag. Hoppas ni gillar det.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela