styleandmode.blogg.se

Kommentar

Publicerad 2013-02-17 18:07:00 i Allmänt,

Kommentar: Vad tror du soppan skulle passa bäst som? Typ förätt eller varmrätt? :) Vet du något gott bröd man kan ha till soppan?
Tacksam för svar!:))
 
Svar: förlåt för att jag svarar sent, såg ej kommentaren förens nu. Soppan passar UTMÄRKT till både förrätt och varmrätt. Men om du ska ha 3 rätters så skulle jag sagt förrätt. Så kan du ha kött eller något sånt till varmrätt. Jag har ätit tortillabröd till denna soppa och det är jättegott till. Bakade egna. Kommer ej ihåg receptet till dem men här är ett bra recept som jag tror blir lika gott.
 
Tack för din kommentar och lycka till!
Kram

24 bröd

  • 50 g margarin
  • 50 g jäst
  • 3 dl vatten
  • 3 dl mjölk
  • 1 msk strösocker
  • 2 tsk salt
  • 13-15 dl vetemjöl (2 dl av vetemjölet kan gärna bytas mot rågsikt)

 

  • Smält margarinet och tillsätt vatten och mjölk. Värm till 37 grader. Smula jästen i en bunke, slå i degvätskan och tillsätt salt, socker och det mesta av mjölet. Det är bättre att degen blir för lös än för hård, då är den svårkavlad. Täck över bunken och låt degen jäsa i 30 minuter.
  • Knåda degen på bakbordet. Dela degen i två delar och rulla dem till två rullar som vardera delas i cirka 12 bitar. Trilla runda bullar och lägg en handduk över. De jäser alltså på bakbordet. Börja kavla ut direkt till runda kakor med storlek så att de ryms i en stekpanna eller pannkakslagg.
  • Under tiden bröden kavlas ut börjar man med gräddningen, det är en fördel om man är två. Grädda cirka 2 minuter på varje sida, vänd med en stekspade. Passa bröden så att de inte bränns, justera i så fall värmen.
  • De bröd som i väntan fått jäsa lite extra blåser upp rejält i stekpannan, men blir platta efteråt. Borsta bort eventuellt mjöl ur stekpannan med en brödpensel, bränt mjöl smakar beskt!
  • Trava bröden på dubbla handdukar och svep in dem. Brödbaket tar med teamwork knappt en halvtimme. Efter några bakomgångar blir man flink, så att både kavling och gräddning går snabbt. Servera bröden nygräddade.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nellie Andersson

Jag är en mat och bakgalen tjej på snart 17 somrar som nästan jämt är glad. Jag älskar att att få andra att le och skratta. Något som ligger mig varmt om hjärtat är mode, spela gitarr och sjunga. Här kommer jag bjuda på recept, inspiration och min vardag. Hoppas ni gillar det.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela