styleandmode.blogg.se

lchfmiddag

Publicerad 2013-02-15 15:19:50 i Allmänt,

Vet du inte vad du ska äta till middag ikväll och du är en LCHF:are?
  1. Köttfärsbiffar med zucchini och svampsås?
  2. Sallad med stekt rödlök, valnötter och chevré?
  3. Lasagne med squash?
  4. Fisk och skaldjurssoppa med vitlöksaioli?
Hitta recept?
Kopiera och skriv in på Google, skriv LCHF före.
 
Jag bjuder på ett recept.
 
Fisk och skaldjurssoppa med vitlöksaioli:
Fyra personer:
  • 1/2 gul lök, hackad
  • 1/2 purjolök, strimlad
  • 1 vitlöksklyfta, hackad
  • 1 msk smör
  • 1 tsk tomatpuré
  • 1 påse saffran
  • 3 dl vatten
  • 2 1/2 dl vitt vin (behövs inte)
  • 2 1/2 dl matlagningsgrädde
  • 1 dl creme fraiche
  • 1 1/2 fiskbuljongtärning
  • 1 tsk timjan
  • 1 tsk basilika
  • 300 g räkor (i spad)
  • Kräfstjärtar (så många du vill)
  • 300 g torsk i kuber
  • 300 g laxfilé i kuber
  • salt och peppar
  • musslor (så många du vill)
 
Aioli:
  • 1-2 msk majonäs
  • 3-4 vitlökslyftor, pressade
  • 2 dl creme fraiche
  • salt och peppar
  • Fräs all lök i smöret utan att den tar färg, fräs med tomatpuré och saffran. Tillsätt vatten, (vin), grädde, creme fraiche, buljongtärningar, timjan och basilika. Sjud i cirka 12 minuter.
  • Lägg i fisken, sjud i ytterligare 2–3 minuter. Smaka av med salt och peppar. Lägg i räkor och musslor precis före servering, koka upp. Servera med aiolin..
Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nellie Andersson

Jag är en mat och bakgalen tjej på snart 17 somrar som nästan jämt är glad. Jag älskar att att få andra att le och skratta. Något som ligger mig varmt om hjärtat är mode, spela gitarr och sjunga. Här kommer jag bjuda på recept, inspiration och min vardag. Hoppas ni gillar det.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela