styleandmode.blogg.se

Bra kommentar

Publicerad 2013-03-14 17:04:00 i Allmänt,

Kommentar: Om man inte vet vad man är sugen på då, vad skall jag göra då?
Jag har alltid så svårt att veta vad jag ska äta och det blir oftast samma,samma..
Hur tänker du när du ska laga mat? Vad finner du inspiration någonstans?
 
Svar: Om du inte vet vad du är sugen på så förstår jag att det kan bli lite klurigt. Jag arbetar i köket ständigt och därför vet jag vad jag vill ha och är sugen på. Vet precis vilka kryddor som fattas för att få det att smaka så som jag vill att det ska smaka. Det handlar ibland om erfarenheter. Jag tror många känner igen sig i att denna vecka ska vi äta det här oh nästa vecka brukar vara nästintill samma som veckan innan, har jag rätt? Det kan väldigt lätt bli så, när man inte kan komma på vad man faktiskt vill äta. När mamma ringer hem och frågar vad vi ska äta till middag så kommer jag oftast inte på något för att det är så nära inpå. Så ett tips är att ha längre tid på sig att bestämma. En bra sak är att skriva ett matshcema på en hel vecka. Kan tillexempel se ut såhär:
Måndag: Stekt potatis med korv.
Tisdag: Soppa med varmtbröd.
Onsdag: Pytt i panna med stekt ägg.
Torsdag: Ädelost köttbiffar med råris och grönsaker.
Fredag: Köttfärspaj med vitlöksaioli och sallad. (pajdegen är SÅ god)
Lördag: Lunch: Chevré sallad med matvete.
              Middag: Kött med rotfrukter i ugn och en sweetchili sås till.
Söndag: Lunch: Mjölkmakaroner och köttbullar.
               Middag: Kyckling i ugn med en sallad som är blandad med matvete.
 
Då blir veckan varierad och du vet vad du ska handla hem och vad du ska äta. Det kan också få en att längta väldigt mycket tills man ska äta och med det så blir man sugen. Om det är så att du har skrivit ett matschema och sen blir sugen på någon maträtt på onsdagen som du ej skrivit i ditt matchema. Stryk då vad som står i onsdagens spallt och ät det du är sugen på. Om du har svårt att hitta sug (låter lite konstigt) och tillslut gör det så måste laga det du faktiskt är sugen på. Som jag skrev innan så har jag lätt att känna vad jag själv är sugen på, vilket gör det lätt för mig att laga mat. Men om du har tex instagram, följ då några matlagningskonton för då kan du finna mycket inspiration. Vilket jag gör ibland.
 
Hoppas du fick svar på din fråga och jag hoppas den hjälpte något.
Lycka till.
Kramar N!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nellie Andersson

Jag är en mat och bakgalen tjej på snart 17 somrar som nästan jämt är glad. Jag älskar att att få andra att le och skratta. Något som ligger mig varmt om hjärtat är mode, spela gitarr och sjunga. Här kommer jag bjuda på recept, inspiration och min vardag. Hoppas ni gillar det.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela