styleandmode.blogg.se

Maränger

Publicerad 2013-05-05 11:57:00 i Bakning,

Tips för att få de bästa marängerna.
 
Ingredienser
  • 3 st äggvitor
  • 2 dl socker
  • 1 krm ättika
 
  1. Knäck i vitor i en ren samt torr bunke, använd inte händerna när du separerar äggvitan och äggulan, då det nästan alltid finns fett på handen som gör att marängen förlorar sin maximala fluffighet.
  2. Elvispa vitorna till fast skum i ca 4 minuter
  3. Tillsätt ättikan (ger marängen fin glansighet och yta) och vispa i 3 minuter till. 
  4. Tillsätt lite socker i taget, under kraftig elvispning, när allt socker är i vispar du i ca 5 minuter och när du tror att det är färdigt vispar du en minut till. 
  5. Marängsmeten ska vara blank, fyllig och fluffig.
  6. Tänk på att marängen dör om man är för hårhänt, låter jättelöjligt men den är som en bebis. 
  7. Lägg smeten i en spritspåse och spritsa ut maränger i valfri storlek på en plåt klädd med bakblåtspapper. 
  8. Om du gör små maränger går det ungefär på 2 plåtar, använd varmluftsugnen då och grädda i 100 grader i ca 50 min - 1 h. 
  9. Ta ut en maräng och smaka, är den seg i mitten är den perfekt! 
 
OBS, öppna INTE ugnsluckan under gräddningen, då marängen sjunker ihop och blir platt.
När det gått 50 min så går det bra att smaka på en och se om dem är bra. 
 
Lycka till!
Gjort lite olika maränger, vanliga, rosa stora, pavlova, marängtårtor mm. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nellie Andersson

Jag är en mat och bakgalen tjej på snart 17 somrar som nästan jämt är glad. Jag älskar att att få andra att le och skratta. Något som ligger mig varmt om hjärtat är mode, spela gitarr och sjunga. Här kommer jag bjuda på recept, inspiration och min vardag. Hoppas ni gillar det.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela